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Working with Resin: A practice in patience

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Working with Resin: A practice in patience

Japanese version below.

Last month, I wrote about the Japanese word gaman which means patience, and that blog serves as the perfect prelude for this month’s blog, on the creation of resin jewelry. Working with resin, regardless of what you are creating, requires a lot of patience. Some may not know what resin really is, or where it comes from; it is a naturally occurring material, formed in special resin cells of plants, usually produced when injury occurs. It has been used by humans for centuries, and more recently, man-made resins have also been produced. From perfumery to jewelry, resins play a big role in our craft.

My first experiences with working with resin

My first experiences with resin was as a painter, using beeswax, dammar resin, and pigments (encaustic painting) about 20 years ago. The textures and forms you could create with resin are almost endless, from translucent and opaque surfaces, to carved and layered to create texture and depth. When I began making wearable art, I extrapolated what I had learned as a painter with resin, and worked to create pieces that had a similar effect to encaustic paintings. It was in this extrapolation that I started experimenting with casting resin, and the painting process has influenced and continues to influence how I use colour and texture, a symbiotic relationship. 

Creating resin jewelry

There are many steps to creating resin earrings, pendants and brooches. First, I begin by making the bezels from bronze or silver, by soldering, forming, and cleaning them. After this is done, I prepare inclusions of gemstones and crystals to enhance the colour, and use images from my photo archive printed on fine washi (traditional Japanese paper) and gold or silver leaf. 

When the time comes to decide the colour of the resin is where I find most enjoyment. I peruse photos, gemstones, pearls, and other sources of inspiration to find a colour that I think captures the beauty of the jewelry. Over the years, I have noticed that a theme has emerged of decidedly deep blues of the sea and sky, teal greens, soft and silvery greys, and warm golds that I gravitate towards when choosing resin colours. 

To bring the piece of jewelry all together, I carefully place the bezels on a taped surface, and begin layering with silver or gold leaf, gems, washi, and, of course, the resin. Each piece is composed of three layers, and each layer requires curing time before the next can begin. After the pieces have cured completely (about three days), they are sanded by hand to a soft, matte finish. 

A practice in patience

There are a multitude of challenges that come with creating resin jewelry, that try my patience daily, and remind me of the themes of gaman I wrote about in my last blog. The best parts of the day are when there is a natural flow to the work, with no struggles or impatience. However, these moments would not be possible without the challenges, and I let the process guide and teach me—a student forevermore.  

Each piece of wearable art is carefully crafted from start to finish, or rather, from bezels to ear wires. You can see my new pieces featuring resin on my website, and more will be added soon, so keep an eye out! You can also subscribe to my newsletter to be informed of new jewelry launches and events. To see my newest work in person, visit me at the Summer Art and Craft Show, Tuesdays to Saturdays, until August 13th. I hope to see you there! 

レジン・ジュエリー:我慢の練習

JUL 31, 2022

 

レジン・ジュエリー:我慢の練習

 

先月のブログテーマである我慢は、完全に今回の投稿に向けたプロローグとなりました。何を創るかにかかわらず、レジン(樹脂)の加工には多くの忍耐を要します。元来、レジンは自然由来の素材で、樹脂細胞を持つ植物に傷をつけて採取するものです。暮らしの中で何百年も使用され、最近では人工樹脂まで作られるようになりました。香水からジュエリーまで、ハンドクラフトでは大きな役割を果たしているのです。

 

初めてのレジン加工

 

私が初めてレジンを使ったのは、およそ20年前、画家として蜜蝋とダマール樹脂で色付け(蝋画法)を行ったときでした。レジンで得られる効果、質感と形、表面の透明感や重ね塗りしたときの風合いや奥行きは、ほとんど無限にも感じます。ウェアラブル・アートを創り始めたとき、レジンを使うことでジュエリーにも同様の効果が得られるのではないかと思いつきました。実験的にレジンを使用したことは、絵画に影響を与えたのと同様に、使い方によって色彩と質感を引き立て合い、相乗効果をもたらしてくれているのです。

 

レジンでジュエリーを創る

 

レジンをつかったイヤリング・ペンダント・ブローチの創作には沢山の工程があります。まず、銀や銅をハンダ付けし、成型して枠をつくり、ひとつずつ丁寧にクリーニングします。その後、宝石やクリスタルそのものの色を引き立てるため、自分のフォトアーカイブから選んだ写真を繊細な和紙や金箔・銀箔にプリントして準備します。

 

レジンの色合いを決める時間は一番のお気に入り。宝石、パール、和紙や箔に印刷した写真など、色を決めるインスピレーションとなるものを注意深く吟味します。何年もの間、海や空の深い青、水鳥の羽根のような緑、やわらかな銀色がかったグレー、温かみのある金色がテーマとなっていますが、レジンを選ぶときも自然とそうした色合いに惹かれています。

 

ジュエリーの素材を集めたら、まず枠を設置し、レジンが流れ出さないように注意深く表面にテープを貼ります。そして金箔、銀箔、宝石、和紙、最後にレジンを重ねていくのです。ひとつの作品は3層から成り、1層ごとに1日以上固まる時間をおかないと、次の工程に進むことができません。およそ3日間かけて完全に固めたのち、やわらかでマットな質感にするため手作業でやすり掛けをして仕上げます。

 

我慢の練習

 

レジン・ジュエリーの創作に伴う多くのチャレンジは、前回のブログテーマである我慢を想い起させます。苦闘することも苛立つことも無く、自然の流れで創作が進むときは最高です。しかしながら、チャレンジ無しにそうした瞬間は得られず、一生勉強は続くのです。

 

ウェアラブル・アートは、ジュエリーの枠からピアスやイヤリングの金具まで時間を掛けて丁寧に創っています。レジンをつかった新しいピアスはウェブサイトで。最新デザインも、お見逃しなく!最新ジュエリーやイベント情報は、ニュースレターの登録がおススメです。